miércoles, 4 de noviembre de 2009

Llegir, parlar, escriure i escoltar

Un usuari de la llengua ha de dominar el llegir, parlar, escriure i escoltar per poder-se comunicar amb eficàcia en totes les situacions possible.

LLEGIR:
Procés a través del qual es comprén un text escrit. LLEGIR = COMPRENDRE
- Implicacions:
·Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. Això vol dir que el significat que un escrit té pel lector NO és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-hi, sinó que és una construcció pròpia que dependria del text, etc.
·Llegir és aconseguir un objectiu sempre, l'objectiu sempre guia la lectura. Els objectius poden ser molts i molt variats.
·Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Això vol dir que qui llegeixi ha de fer-se seu el text relacionant-ho amb allò que ja sap, ha d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció del que l'hi aporta el text.
·Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència* continu.
Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts. A mesura que va llegint, el lector va verificant aquelles hipòtesis que s'havia creat.

ESCRIURE: Procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.

PARLAR: És expressar el nostre pensament a través del llenguatge articulat, de forma coherent, de forma clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

ESCOLTAR: Comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu, també un respecte per l'emissori les seves idees, també ser objectiu per entendre el que ens vol dir l'altre, a més a més, un bon ollent sap descobrir les idees principals del missatge, sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.

_________________________________________________________________________________
* Habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta (context)

No hay comentarios:

Publicar un comentario